Friday 22 March 2013

20hb. Mac


assalamualaikum dan moshi - moshi ,
yo !
apa khabar korang semua ?

walaupun mungkin ada yang berfikir apa function aku tanya khabar korang padahal bukannya aku dapat jawapan korang ,
so , sebab apa tanya ? ,
bagi aku lah kan ... amalan yang macam ni ,
sometime dia boleh didik hati kita untuk mengasihi orang lain ,
orang lain yang walaupun kita x pernah tengok raut wajah dia ,
x pernah tahu nama dia ,
tapi kita boleh mengasihi antara satu sama lain ...
seperti yang dituntut oleh ajaran Islam yang syumul melengkapi setiap waktu ...

sebut pasal sifat mengasihi antara satu sama lain ni ,
aku nak cerita mengenai seorang insan yang aku sangat kasih dan sayang ,
walaupun aku x pernah sebut di lidah ,
walaupun perbuatan aku somehow memang x tunjuk langsung aku punya kasih dan sayang ,
tapi ... hati aku , siapa(manusia) yang tahu kan ?

orang tu ialah ayah aku ,

aku x nak lah follow style orang yang kalau nak cerita pasal seseorang ,
dia akan subscribe pasal diri seseorang tu ...

aku just nak cakap yang aku memang sayang ngan ayah aku ,
walaupun kengkadang aku x banyak cakap ngan ayah aku ,
tapi sifat kasih tu x terbatas hanya sebab x bercakap bro/sis ,

pada 20hb. mac yang lepas ialah birthday ayah aku ,
aku x cakap apa apa pun cam "selamat hari lahir" atau lain - lain ,
aku memang malu kalau nak cakap benda benda camni dengan family aku ,
ni memang sifat aku ,
ye aku tahu yang birthday ni memang suatu masa yang penting ,
dan aku tahu orang yang time birthday memang dia mungkin kalau boleh nak orang orang yang dekat dengannya untuk ucap sesuatu yang menggembirakan ,
tapi aku x buat camtu kat ayah aku ,
sebab aku malu ...

dekat facebook aku memang aku nampak notification pasal birthday ayah aku ,
tapi x lak aku tulis kat wall ayah aku walaupun bila birthday orang lain aku buat ,
sebab aku malu ...

aku rasa cam aku ni x adil kat family sendiri la ...

tapi ,
walaupun camtu ,
aku tetap simpan dalam hati aku yang aku nak uat sesuatu yang menggembirakan seluruh family aku terutama parents ngan adik beradik aku ,
mungkin cam berjaya ,
tapi result SPM aku x berapa nak gempak pun ( just 5A , anyway aku tetap bersyukur ) ...

"sejuk perut ibu mengandung"

aku agak yang setiap orang mesti pernah dengar (mungkin tak pernah) frasa ni kan ?
aku ingat aku cam nak ubah sikit lah frasa ni ,
tapi sekarang mungkin ilham aku belum masuk lagi ...
so aku teus je lah ,

makna di sebalik frasa ni lah kan bagi aku lah kan ,
macam x menyesal lah parents kita lahir dan besarkan kita ,
x menyesal ni bukanlah maknanya anaknya hebat kerja gempak gempak or gaji berjuta juta ,
tapi ialah yang dapat do'akan parents dia agar selamat di dunia & di akhirat ...

just in any case ,
kita sebagai anak kenalah do'akan unutk ibubapa kita supaya selamat hidup di dunia & di akhirat ,
jangan lah tanya aku camner dengan orang non-muslim ,
memang aku x leh nak jawab lah camner ...

dah jauh panjang menaip ni ,
aku pun dah x tau camner nak tutup ,
tapi ,
aku nak ucap kat ayah aku sempena hari lahirnya ,
" Selamat Hari Lahir , Abah "

yosh !
Sayonara Minna-san ~

No comments:

Post a Comment